יום שלישי, 22 בינואר 2013

עמוס בוחניק - במה נבדלות שיני חלב משיניים קבועות?

במהלך חייו של אדם הוא מגדל שני סוגים של מערכות שיניים. שיני חלב וכן שיניים קבועות. שיני חלב הן למעשה שיניים ראשוניות, אשר מוכרות גם בשם המקצועי "שיניים נשירות". שיני החלב מתחילות להתפתח כאשר העובר ברחם הוא בן שישה שבועות, ובוקעות בגיל שישה חודשים ואילך.
החל מגיל 5 שנים בממוצע מתחילות שיני החלב לנשור והשיניים הקבועות מתחילות לבקוע. בגיל 12 פחות או יותר מסתיים הליך הנשירה של המשנן הראשוני אשר כולל את שיני החלב, כאשר בגיל 18 לערך המשנן הקבוע מסיים לבקוע בפיו של המתבגר.
כמה מערכות שיניים קיימות בכל סוג?
מבחינת הבדלים ספציפיים, הרי שבמשנן הראשוני, אשר כולל כאמור את שיני החלב של הילד, ישנה מערכת של 20 שיניים בלבד – אשר מהן 8 שיניים חותכות, 4 ניבים ו-8 שיניים טוחנות, לעומת מערכת של 32 שיניים במשנן הקבוע: אותו מספר של שיניים חותכות ושל ניבים, אך בנוסף גם 8 שיניים מלתעות ו -12 שיניים טוחנות.
יש לציין, כי שיני החלב הן קטנות יותר מן השיניים הקבועות, וכמו מכן הן בעלות שכבת אמייל ודנטין דקה ועל כן הן גם לבנות יותר. בשיני חלב האיזור בכותרת פחות קמור מאשר בשן קבועה והיחס בין אורך השורש לעומת הכותרת גדול יותר בשן ראשונית מאשר בשן קבועה.

עמוס בוחניק הינו רופא שיניים עם ניסיון של למעלה מ-30 שנה כרופא פעיל, יזמות תוכניות לביטוח שיניים וייעוץ בתחום רפואת השיניים לחברות שונות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה